середа, 23 квітня 2025 р.

Експертна записка. Законодавча підтримка функцій української мови в 1989–2019 роках: динаміка суспільних функцій та результати

Українська мова є визначальним чинником національної ідентичності та важливим інструментом суспільної інтеграції. Розгляд законодавчих актів періоду 1989-2019 років дозволяє проаналізувати динаміку змін у державній мовній політиці та їхній вплив на суспільні функції української мови. Мета цієї записки – дослідити еволюцію законодавчої бази, що регулює функції української мови, мов національних меншин та мови міжнаціонального спілкування, а також оцінити результативність впроваджених змін.


1. Закон УРСР «Про мови в Українській РСР» (1989 р.)

Початок процесу законодавчого закріплення української мови як державної.

Аргумент: Закон проголосив українську мову державною, але одночасно гарантував використання російської мови як мови міжнаціонального спілкування, що відображало тогочасний політичний контекст.

Припис Закону: «Українська мова є державною мовою Української РСР» (ст. 2).

Аргумент: Хоча закон і заклав основи для розвитку української мови, його реалізація була обмежена через збереження впливу російської мови в багатьох сферах суспільного життя.

2. Закон України «Про засади державної мовної політики» (2012 р.)

Спроба розширити сферу використання регіональних мов, зокрема російської.

Аргумент: Закон 2012 року викликав широку критику через надання регіональним мовам статусу, що фактично прирівнював їх до державної в певних регіонах, що послаблювало позиції української мови.

Припис Закону: «Регіональна мова або мова меншини використовуються на території України поряд з державною мовою…» (ст. 7).

Аргумент: Це призвело до зменшення присутності української мови в освіті, діловодстві та інших сферах у регіонах з великою часткою російськомовного населення.

3. Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (2019 р.)

Спрямований на всебічне зміцнення статусу української мови в усіх сферах суспільного життя.

Аргумент: Закон 2019 року став важливим кроком у захисті та популяризації української мови, встановивши чіткі вимоги щодо її використання в державному управлінні, освіті, культурі та медіа.

Припис Закону: «Державною мовою є українська мова. Українська мова як державна є обов’язковою до використання на всій території України у сферах суспільного життя…» (ст. 3).

Аргумент: Однак, цей закон також передбачає певні гарантії для мов національних меншин, зокрема у сфері приватної комунікації та культури.

4. Рішення Конституційного Суду України (2021 р.)

Підтвердження конституційності Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної».

Аргумент: Конституційний Суд підкреслив важливість захисту української мови як консолідуючого фактора українського суспільства, відзначивши, що державна мова є невід’ємним атрибутом державності.

Цитата з рішення: «…українська мова як державна є визначальною для єдності держави, її міжнародного авторитету, інтеграції в європейський політичний, економічний, культурний простір…».

Аргумент: Суд визнав, що закон 2019 року не порушує права національних меншин, оскільки передбачає можливості для використання їхніх мов поряд з державною.


Законодавча підтримка функцій української мови в період 1989-2019 років пройшла складний шлях від декларативного визнання до створення реальних механізмів захисту та розвитку. Закон «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (2019) став ключовим етапом у цьому процесі, хоча і викликав дискусії щодо балансу між захистом державної мови та правами національних меншин. Важливою є подальша реалізація положень цього закону та врахування інтересів усіх громадян України у мовній політиці.

Список джерел:

1. Закон Української РСР «Про мови в Українській РСР» (1989) // https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/8312-11#Text

2. Закон України «Про засади державної мовної політики» (2012) // https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5029-17#Text

3. Закон України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» (2019) // https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2704-19#Text

4. Рішення Конституційного суду України у справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" (2021) // https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v001p710-21#Text

Немає коментарів:

Дописати коментар